تعامل نَقل و نَقش در قهوه خانه های ایرانی
نویسندگان
چکیده مقاله:
قهوه خانه ی ایرانی از جمله مکان هایی است که در زمان های نه چندان دور، بنا به جایگاه خاصّ اجتماعی و فرهنگی خود، نقش بسیار مهمّی را در ایجاد ارتباط بیشتر بین هنرهای نَقّالی (نَقل) و نقاشی (نَقش) ایفا نموده است. این پیوند هنری به ویژه پس از دوران قاجار در قهوهخانهها نمود بیشتری یافته، به گونهای که تأثیر بسیاری از روایتهای پهلوانی و دینی را بر تابلوهای نقاشی قهوهخانهای میتوان مشاهده کرد. روایاتی که گاه همراه با ذوقیات و بدیههگویی نَقّالان بوده و به همان شیوه و حتّی با اغراق فراوانتری در تابلوهای نقاشی نمود یافته است. در این تحقیق که به شیوۀ توصیفی و تحلیلی صورت پذیرفته، تعدادی ازآثار نقاشان مشهور قهوهخانهای در فاصله زمانی پایان دورۀ قاجاریه تا پایان دورۀ پهلوی، مورد بررسی قرار گرفته و سعی گردیده تا به مهمترین سؤالات این پژوهش، یعنی: روایتهای نَقّالان قهوهخانهای چه تأثیراتی بر شیوۀ نقاشی نقاشان قهوهخانهای داشته است؟ و چه پیوندهایی میان این هنرها با فضای قهوهخانه وجود دارد؟ پرداخته شود. نتیجۀ این پژوهش نشان از تأثیر مستقیم روایتهای نَقّالی بر نقاشی قهوهخانهای دارد. تأثیری که زمینۀ خیالینگاری و عامیانهتر شدن این تابلوهای نقاشی را فراهم نموده است.
منابع مشابه
نقش و عملکرد قهوه خانه های تهران در دوره قاجار
تاریخ قهوه خانه در تهران از زمان روی کارآمدن حکومت قاجار در ایران آغازشد و در زمان سلطنت ناصرالدین شاه قاجار به اوج شکوه و اعتبار رسید. قهوه خانه های این دوره با کمی تغییر ادامه دهنده فعالیت های قهوه خانه های دوره های پیشین بودند؛ اگرچه برخی از فعالیت های قبلی آن ها از بین رفت و برخی از فعالیت ها اضافه گشت. این مقاله سعی دارد تا به تاریخچه مصرف چای در ایران، بررسی قهوه خانه های تهران و محل قرار...
متن کاملنقد ادبی در قهوه خانه های عصر صفوی
نقد ادبی به معنای امروزی آن عمدتاً برآمده از فکر و فرهنگ مغرب زمین است امّا این به آن معنا نیست که در فرهنگ و تاریخِ ادب فارسی، ما نقد ادبی نداشته ایم. دورۀ صفوی به لحاظ نقد ادبی و بررسی و دقّت های موشکافانه آثار شعری، یکی از درخشانترین دوره های نقد ادبی تاریخ ادب فارسی است. معناگرایی و تلاش برای یافتن مضمون تازه، مهم ترین شاخصه نقد ادبی این عصر و دقّت نظر در مباحث تأثیر و تأثر شاعران از هم دیگ...
متن کاملتحلیل معنایی جلوه های بصری نور در تعامل حکمت خالده و معماری و شهرسازی ایرانی؛ نمونه موردی: محلات و خانه های ایرانی
ما در عصر بصری زندگی میکنیم که تصویر معماری بخشی از آن است. شکل و خاصیت نمادین نور از ذهن خیالپرداز انسان سرچشمه میگیرد. نور رجحانی آشکار بر تاریکی دارد. هستی، نور محض است؛ و نیستی، ظلمت و تاریکی محض. هنگامی که تاریکی و روشنایی به حداکثر شدت خود برسند و نیمسایهها حذف یا بیاهمیت شوند، فضای مثبت و منفی ایجاد میشود. در طول روز، نور طبیعی خصوصیت های ظاهری نواحی داخلی را شکل میدهد و به این ص...
متن کاملبررسی نمادهای تصویری هنر شیعی در نقاشی قهوه خانه ای
نقاشی قهوه خانه ای از جمله هنرهایی است که از بطن جامعه و توسط نقاشان مکتب ندیده ای بوجود آمد که هر کدام از آن ها در حرفه های مختلف مثل کاشی سازی، گچ بری، و... فعالیت می کردند. در این نوع نقاشی شاهد مضامین مذهبی و غیر مذهبی هستیم که بدون تکلف و در نهایت سادگی به تصویر کشیده شده اند. در قهوه خانه ها نقالانی حضور داشتند که به بیان داستان های مذهبی، ملی و حماسی می پرداختند، نقاشان قهوه خانه ای متأث...
متن کاملبررسی نمادهای تصویری هنر شیعی در نقاشی قهوه خانه ای
نقاشی قهوه خانه ای از جمله هنرهایی است که از بطن جامعه و توسط نقاشان مکتب ندیده ای بوجود آمد که هر کدام از آن ها در حرفه های مختلف مثل کاشی سازی، گچ بری، و... فعالیت می کردند. در این نوع نقاشی شاهد مضامین مذهبی و غیر مذهبی هستیم که بدون تکلف و در نهایت سادگی به تصویر کشیده شده اند. در قهوه خانه ها نقالانی حضور داشتند که به بیان داستان های مذهبی، ملی و حماسی می پرداختند، نقاشان قهوه خانه ای متأث...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 3 شماره 3
صفحات 1- 21
تاریخ انتشار 2012-07-22
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023